Teige Rederi eier og drifter MS Sunny Lady
Sunny Lady er en kombinert tråler og ringnotbåt med kvoter for pelagisk fiske. Fartøyet er bygget som et multifunksjonelt skip, og kan i tillegg til tradisjonelt fiske også brukes til oppdrag innen offshore og forskning.
Fartøyet er utviklet med fokus på miljø og bærekraft, og har et moderne fremdriftssystem som gjør det mulig å seile på LNG, diesel og batteri. Fartøyet er også sertifisert som lasteskip og er forsterket for å kunne operere i islagte farvann.

Sunny Lady er 86 meterlang og 18 meter bred – et av Norges største og mest moderne fiskefartøy, der miljøhensyn og teknologisk innovasjon står i sentrum.
Fartøyet er designet og utviklet av Salt Ship Design, og navnet Sunny Lady er hentet fra et tidligere LNG-fartøy som har tilhørt Teige Rederi.
Fartøyet er optimalisert for energieffektiv drift og er utstyrt med en 350 kubikkmeter stor LNG-tank, dieselmotor og en kraftig batteripakke. Det hybride fremdriftssystemet kombinerer mekanisk og dieselelektrisk teknologi, og gir både fleksibilitet og redusert miljøavtrykk.
Sunny Lady representerer et viktig steg i Teige Rederis satsing på bærekraftig fiskeri og moderne flåteutvikling.
.png)
.png)
Grunnlaget for det som senere skal bli Teigenes rederi, blir lagt på Nerlandsøya i Herøy. I 1914 bygger Karl Teige sammen med sønnene sine – Karl, Lars, Isak, Knut, Antoni, Elias og Bernhard – nybygget Kaston, en 40 fots fiskebåt. Allerede året etter kom en ny båt, Delfin, på 42 fot. Begge fartøyene ble bygget på Brastad i Romsdal.
I 1947 kontraherer Terje og Kåre Teige, sammen med fetteren Karl A. Teige, den aller første "Teigenes" – en 71,5 fots fiskebåt. Båten blir bygget ved Hellands Båtbyggeri og utstyrt med en Alpha dieselmotor på 130 hestekrefter.
I 1957 får Teigenes-rederiet sin første stålbåt. Dette er den andre båten i Teigenes-serien. Skroget blir bygget av J. Johannesen Sveiseverksted i Brattvåg, mens Brattvåg Skipsinnredning står for utrustningen og ferdigstillelsen. Båten koster rundt 750 000 kroner, var 99,5 fot lang og ble utstyrt med en Alpha dieselmotor på 310 hestekrefter.
I 1966 kommer den tredje båten i Teigenes-rederiet, og dette er den første som blir malt gul. Fartøyet blir levert av Hatlø Verksted i Ulsteinvik og koster rundt 2 500 000 kroner. Den er 139,5 fot lang, har lastekapasitet på 4 500 hektoliter og er utstyrt med en Alpha dieselmotor på 880 hestekrefter.
Fartøyet ble overlevert fra Drammen Slip & Verksted i Drammen. Det hadde en byggekostnad på 35 millioner kroner, var 57,2 meter langt, og hadde en lastekapasitet på 13 000 hektoliter. Fartøyet var utstyrt med en Bergen Diesel-motor med en effekt på 3 000 hestekrefter.
I 2002 overtar rederiet gjennom selskapet Teigebris AS aksjemajoriteten i ringnotsnurperen MS “Sjøbris”.
Skroget til den femte Teigenes blir bygget i Olentia, Romania, mens utrustningen og ferdigstillelsen blir utført ved Northern Shipyard i Gdansk. Fartøyet har en byggekostnad på rundt 130 millioner kroner, og måler 75,4 x 15,6 meter. Den har en lastekapasitet på 2 000 kubikkmeter og er utstyrt med hybrid fremdriftssystem – en kombinasjon av mekanisk og dieselelektrisk drift.
Knut Teige overtar Teigenes AS og Sigurd Teige overtar Teigebris AS. I forbindelse med dette stifter Sigurd Teige Teige Rederi, og Sansibar Holding blir etablert som morselskap for rederivirksomheten. Samtidig blir fiskefartøyet "MS Haugagut" kjøpt inn og døpt om til "MS Leikvin".
Teige Rederi AS inngår avtale om bygging av fartøyet Sunny Lady ved Cemre Shipyard i Tyrkia. Fartøyet blir levert i oktober 2022, og høytidelig døpt i Ålesund den 13. mai 2023.